Pokud znáte ten pocit, když vyjdete z domu na zahradu a utrhnete si čerstvé ovoce, na přípravu oběda použijete čerstvou zeleninu ze záhonku nebo si vlezete do kurníku pro čerstvá vejce, máte to štěstí jíst čerstvé, zdravé, chuťově výtečné potraviny. Pro ty, kteří nemají možnost vlastní produkce je projekt wwww.sousedovazahrada.cz vlastně takový online farmářský trh nabízející prostor pro prodej přebytků ze dvora, ze zahrad vašich sousedů, který funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Cíl projektu je vytvořit místo, kde každý může najít svého pěstitele – dodavatele čerstvých domácích produktů ve svém blízkém okolí. A dost možná to posílí i sousedské vztahy, jistě znáte spoustu lidí ze svého okolí od vidění, a díky webu Sousedova zahrada zjistíte, že mají na zahradě skvělá jablka, jejich včely umí nasbírat ten nejsladší med, nebo jejich slepice snášejí ta nejlepší vajíčka.
Obchodní vztah mezi prodávajícím a zákazníkem je přímý, v rámci projektu sousedovazahrada.cz si autor nenárokuje žádné provize z prodejů, o to více je tato platforma zajímavá.
Jistě jste si v obchodech při nakupování ovoce a zeleniny všimli země původu daného zboží, je ale nepochopitelné, proč bychom si měli kupovat cibuli z Egypta, jablka z Polska, třešně ze Španělska, když dvě ulice od supermarketu je u domu zahrada, kde se třešeň pod tíhou úrody ohýbá až k zemi a majitel neví, co si s přebytkem úrody počít. Věříme, že si lidé i díky webu www.sousedovazahrada.cz najdou cestu k lokálním čerstvým produktům a díky tomu bude ušetřeno životní prostředí od emisí, chemie a obalů použitých na dováženém ovoci a zelenině z druhého konce Evropy.
„Web jsem založil proto, aby měl každý možnost koupit si čerstvé sezónní produkty přímo od pěstitelů. Mrzí mě také nevyužitý potenciál našich zahrad a zahrádek, lidé kupují spoustu chemicky ošetřeného ovoce a zeleniny dovezeného ze zahraničí, a přitom tyto produkty mají prakticky v biokvalitě doma přímo před nosem„: říká Petr Skála, autor projektu
Na webu mohu inzerovat nejen soukromníci, ale také podnikatelé jako například pěstitelé a chovatelé, aby se lokálně propojili s místními lidmi a místními prodejnami. Nově se také rozmáhá možnost výprodeje zboží před ukončením doby trvanlivosti či spotřeby především u zeleniny a ovoce, i tyto akční nabídky mohou být součástí sousedovazahrada.cz.
Pro firmy rovněž připravujeme na našem webu a sociálních sítích zajímavé balíčky, které budou sloužit pro jejich prezentaci k širší podpoře jejich lokální produkce.
Foto: sousedovazahrada.cz Text: sousedovazahrada.cz, 4 lidi.cz