Již dvanáct let se věnuje poradenství a ochraně lidských práv v rámci různých situací ve zdravotnických zařízeních, kde často dochází k porušování práv lidí, nedodržování zákonů, dokonce k poškozování zájmu lidí/pacientů.
Petro, je to již dlouho, co jste se vydala cestou osvěty a poradenství v rámci zdravotnických zařízení, kdy počátek byl věnován především ochraně těhotných žen a rodiček. Jaké úspěchy máte za sebou?
Ano, moje práce začala první velkou akcí, kdy jsem byla velmi proti tomu, aby se vybíral poplatek za přítomnost otce u porodu. Oslovila jsem právní kancelář, aby mi udělali posudek na toto téma. Tenkrát jsem to platila ze svého, v době, kdy jsem byla na mateřské. Posléze jsem obcházela nemocnice s tímto posudkem, ať ukončí tuto protiprávní činnost. Samozřejmě to s nimi vůbec nehnulo, a tak jsem hledala rodinu, která nemocnici zažaluje. To se nakonec povedlo. Výsledek od Ústavního soudu byl ale až za 5 let od této první akce. Díky tomu již nikdo platit nemusí. Během té doby jsem se dále vzdělávala ohledně práv, nastudovala jsem si celý zákon 372 o zdravotních službách. Dalším velkým tématem v porodních kruzích bylo nerespektování porodního přání. Snažila jsem se tehdy vymyslet, jak to udělat, aby písemné přání ženy k porodu bylo respektováno. Nakonec jsem použila § 36/372 a doporučila ženám, aby svá porodní přání napsaly jako tzv. Dříve vyslovené přání. Do tohoto „Dříve vysloveného přání“ lze zahrnout i např. podepsané reversy na běžné preventivní a diagnostické zásahy, které si žena u porodu nepřeje absolvovat. Za 2 roky prosazování jsme se dostali do bodu, kdy je písemná vůle ženy respektována, pokud ji i ona dodržuje, čili nechová se jinak, než má na papíře a nemate tím zdravotníky.
V poslední době se začínám věnovat také pomoci s odškodněním, pokud se stane v nemocnici něco, co poškodí psychicky nebo zdravotně rodičku, dítě nebo dospělého. Povedlo se mi pomoci k odškodnění v celkové částce 15.000 000,-Kč za jednotlivé případy. V tomto chci nadále pokračovat. Vydávám svoji první knihu. A jako největší úspěch považuji, že jsem naučila tisíce lidí jejich práva a ušetřila jim desetitisíce za placení nelegálních poplatků, nebo budoucí právní služby, kterých díky použitým vědomostem nemuseli nikdy využít. Že mnoho žen díky informacím prožilo krásný porod a že mám dvě nádherné zdravé děti.
Jste mámou dvou dětí, prošla jste si vším, o to více můžete mít pohled na zrod malého miminka objektivnější nejen z pozice matky, ale také díky příběhům svěřenkyň, které se na Vás neustále obrací s žádostí o pomoc. Co byste ženám vzkázala?
Ano, zažila jsem mnoho. Porody v porodnici, svůj porod doma, porody klientek císařským řezem i doma, porody v autě, asistování u porodu mrtvého miminka, různá onemocnění, stovky stížností, zážitků, někdy neuvěřitelných věcí…
Poradila bych dát na intuici. Když stojím před rozhodnutím, tak si napsat pro a proti, benefity a rizika, zjistit si reálné statistiky a pak zavřít oči a zameditovat nad tím, jak to celé vnitřně cítím po tom, co reálně mám ty technické informace ze statistik, příbalových letáků, atp.
Určitě bych poradila mít obecný přehled o právech ve zdravotnictví a při porodu, což učím ve své facebookové skupině kvůli té jistotě, že na to mám právo a nejsem jen hysterická.
Vědět znamená totiž nebýt manipulovatelný a vede to k asertivitě a také k odmítání někdy zbytečně velmi invazivní zdravotní péče či nepodlehnout nátlaku k separaci od dítěte.
Další rada je nedat na recenze, pakliže nevíme, kdo tu recenzi psal. Protože co je pro někoho super, je pro jiného peklo. Recenze nám může pomoci pouze a jen v případě, když víme, že ji psal někdo, kdo má stejný světonázor, vstupní podmínky a zdravotní stav jako my.
Recenze je dobrá pouze ta, která sděluje ty pevně dané technické informace. Například, kolik je nadstandardních pokojů, kdy se koná vizita, jaké mají statistiky zásahů, třeba nástřihů hráze. Cokoliv subjektivního nemá absolutně cenu poslouchat. Představa hezkého porodu se totiž značně liší v závislosti na zkušenostech a vědomostech.
A určitě konzultovat. Projít vícero ordinacemi, vždy si nacházet špičky v oboru. Až moc často jsem byla svědkem, že se indikoval nějaký invazivní zákrok nebo léčba a jiný lékař řekl, že to určitě půjde jinak. Jeden případ za všechny. Lékař doporučil odstranění ledviny u dítěte. Matka šla na konzultaci jinam a tam ledvinu zachránili a obnovili činnost na 30 %. Na co též pozor jsou také “bonusové” zákroky, kdy se u operace dítěte udělá zákrok navíc bez souhlasu rodičů. Třeba při operaci nesestouplého varlátka se udělá obřízka na předkožce. Varianty jsou různé.
Důležitá rada na závěr. Nahrávejte si rozhovory s lékaři, úředníky. Už mockrát se to vyplatilo. Lékař něco řekl nebo neřekl, slíbil či se choval ošklivě a při šetření je to pak slovo proti slovu, nepomáhá to ani v případně odškodnění, pak je dobré takovou nahrávku mít. Soudy i Krajské úřady s nimi již pracují a paragraf, který to umožňuje bez upozornění je § 88 oz.
Vaše letité zkušenosti, poznatky o praxi současného porodnictví, rady jak se bránit, jste spojila s další skvělou ženou Blankou Holzäpfelovou v knize „Chcete porodit s respektem“ . Měla by tato kniha být učebnicí pro každou nastávající maminku, aby byla připravena na vše?
Tato kniha vznikla z mých zápisků celé 12-leté praxe. Je tam shrnuto vše podstatné, ačkoliv by kniha mohla být výrazně delší. I tak má 750 stran. Jsou zde příběhy, znalosti, studie. Určitě to není kniha pro začátečníky. Začátečník jí pravděpodobně odloží, že je moc těžká, složitá anebo zbytečně pitvající. Kniha je spíše pro pokročilejší čtenáře již s nějakou zkušeností. Člověka, který chce předcházet problémům a umět je řešit a pro rodičku, která bude vědět, proč odmítat rutinní péči v porodnici, a že porod doma není primárně nebezpečná záležitost.
Kde se dá kniha aktuálně zakoupit?
Zakoupit půjde zde: https://pointa.cz/project/45aac9dd-99ce-11ed-b747-0242ac150005
Ve Vaší FB skupině Podpoříte mne v osvětě? (AKTIVNÍ řešení stížností a vymáhání odškodného) radíte a sdílíte informace, pomáháte lidem v mnoha krocích, některé dokonce zastupujete v rámci řízení s institucemi a soudy. Plánujete tyto služby rozšířit a poskytovat je větší skupině lidí i těm, kteří nejsou na sociálních sítích?
To se děje již nyní, a to zejména na doporučení někoho, kdo už zkušenost má, nebo ví, čím se zabývám. Kamenem úrazu jsou webové stránky, které stále nejsem schopna dokončit kvůli svému perfekcionismu. Je to můj velký cíl příštích měsíců.
Za tu dobu máte jistě vytvořený tým lidí, se kterými na jednotlivých případech spolupracujete. V týmu máte i právní zástupce. Jakých služeb využívají lidé nejvíce?
Specializované poradenství, které nabízím, využívají desítky lidí denně. Nikdo jiný v ČR toto nedělá a zdarma jako bonus už vůbec ne. A pak určitě advokáti. Mám v týmu specialisty na zdravotní právo, odškodné, a i specialisty na porodní problematiku. Pokud lidé nemají na tyto právní služby, přes moji neziskovku pořádám transparentní sbírky na toto zastupování.
Samozřejmě mám v týmu také lékaře, s kterými se radím, zkoumám dokumentaci anebo předávám kontakt klientům. Jsem obklopena odborníky, které jsou špičky v oboru. Občas se sekávám s názorem, že jsme banda neprofesionálů bez vzdělání. Tomu se vždy jen pousměji a říkám si „Počkej, na koho narazíš, až budeš mít vážný problém“. Zcela jistě na někoho, kdo je v našem týmu, protože to jsou lidé, kteří pro toto žijí a vzdělání a zkušenosti rozhodně mají. Já mám pak za úkol to vše organizovat, dávat dohromady a lidi vzdělávat. Inspirovat je k samostudiu, k podávání stížností, které jsou hlídacím psem kvality zdravotních služeb a kterými lidi provázím. Vyzývám ku společenské aktivitě a zodpovědnosti za sebe, ale i za své děti a společnost, kde žijeme. Tu tvoříme totiž my všichni.
Obecně vzato poskytované služby zdarma mají svá úskalí, ne každý si cení práce druhého, pokavaď za ně neplatí. Plánujete vytvořit nové nástroje pro širší veřejnost, aby dostupnost informací byla přehledná, oborově zpracovaná s možností si objednat služby dle potřeby? Lidé často nemají časovou kapacitu se vzdělávat na mnoha úrovních. Pro tento účel tvoříte nové internetové stránky, které by měly nabízet nejen zdarma dostupné informace a dokumenty ke komunikaci s úřady a zdravotnickými institucemi, ale také snadnou navigaci a orientaci v tématice, nabídku různých forem poradenství a zastupování klientů. Kdy lidé mohou očekávat jejich spuštění?
Ano, tvořím webové stránky, kde bude mnoho obsahu zdarma tak, aby se základně orientoval úplně každý. Bude tam ale i placená sekce, kde se mohu klientovi věnovat individuálně a probrat danou problematiku. Zároveň zde budou pro klienty i videopřednášky. Spuštění bych ráda zvládla začátkem roku 2025.
Již nyní jste oslovována velkým počtem lidí, kteří potřebují poradit či pomoci, budete výhledově potřebovat další spolupracovníky k rozšíření rozsahu Vámi poskytovaných služeb? S kým byste ráda spolupracovala, koho hledáte?
Velmi zoufale mi chybí lidé do terénu. Například k řešení krize v nemocnici, když třeba vyhrožují zrušením operace dítěti jen proto, že rodič chce dítě předávat dostatečně medikované a ne vyděšené a uplakané; nebo ke kulatému stolu v rámci řešení stížnosti jako podpora. Takoví lidé se hledají zoufale špatně. Musí být totiž vzdělaní v tématu, velmi psychicky odolní, asertivní, neústupní, ale přitom bezkonfliktní, příjemní a důvěru vzbuzující lidé, kteří jsou obětaví vyrazit i v jednu v noci na Vánoce. Taková kombinace schopností je zabijácká, protože buď je někdo příliš submisivní, nebo naopak velmi urputný. Takových lidí jsou pouze jednotky, dokud to nebude velmi dobře placené a lidé nebudou systematicky vybírání a školeni. Je to hudba budoucnosti. Na to jsou třeba miliony měsíčně.
Líbila by se mi ale i telefonní linka, kde by lidé dostali informace, které běžně v mé skupině dostávají. Výtěžek z těchto rychlých informací pod nos bez hledání (na webu) by šel opět na rozvoj služeb.
Dokážete si představit, že by Vaše práce byla základem pro vytvoření aplikace, kde by lidé mohli nejen aplikovat vše v praxi, ale mohli by se propojovat v mnohem větším měřítku, než nabízí dosavadní skupina na FB či webová stránka?
To je samozřejmě sen. Věřím, že postupně se vše podaří.
Jak mohou lidé podpořit Vaši práci?
Určitě sdílením informací mezi sebou. Šířením osvěty, doporučením. Abych mohla tuto práci dělat, potřebuji nedělat žádnou jinou :-), tudíž samozřejmě potřebuji adekvátní plat pro sebe, své zaměstnance, účetní služby, obří odvody státu, rozvoj společnosti, právní služby. Všichni, kdo pracují na sebe, toto dobře znají. U neziskovky je to ještě horší. A to je otázka statisíců měsíčně, a aby to expandovalo dál, to jsou pak miliony. Bohužel je to tak.
Juno Moneta, neziskovka, kterou jsem založila, má transparentní účet: 7120201001/5500
Plánujete setkávání s lidmi na besedách na toto téma?
Zatím spíše ne, a to jen z důvodu, že je to velká časová dotace a pro málo lidí, tudíž malý dosah. Spíše mě lákají on-line besedy, kde budou tisíce lidí najednou. To by pak mělo skutečně smysl, který hledám. Nicméně osobní setkávání s lidmi mám moc ráda, jenom je to spíše hobby než práce, která by měla velký dosah.
Děkuji za rozhovor
Foto: Petra Langová Zpracovala: Dagmar Kubinová